балдокрутство
Как лакируется реальность и производится промывание мозгов доверчивым зрителям
(комментарий одного из англоязычных зрителей о сюжете Хистори Чэннел, посвящённому рейсу КАЛ 007)
The Minor Illusion we were shown:
We see the Sukhoi 15 interceptor piloted by Major Gennadie Osipovich from the rear a few kilometers behind KAL 007 which is directly in front and slightly above the Soviet interceptor. Two missiles, one after the other, are launched and streak toward the jumbo jet. The first misses, going past the left side of 007. The second hits bull to the tail and the greater part of the plane is engulfed momentarily in a cloud of black smoke and fire. We are shortly shown (mock-up, of course) the left side of the fuselage toward the rear. There are a number of wedge shaped gashes each about 2-3 square feet in area. As we have seen that the missile was launched from directly behind 007, we imagine that the right side of the passenger plane is likewise pocked by such ruptures. We are later informed by a short clip of an expert that the hydraulics (which provide actuation for all the primary flight controls; all secondary flight controls except leading edge flaps) were destroyed. The strange thing is in all this conflagration, we see the tail section of 007 intact! The aircraft immediately begins its out of control flight down toward destruction.
Небольшая лакировка :
Нам показали, как после пуска ракет майором Осиповичем они достигли самолёта и изрешетили фюзеляж, оставив дыры (использована симуляция и макет) площадью в 2-3 квадратных фута. Нам показали клип авиационного эксперта, который пояснил, что вся гидравлика самолёта была повреждена. Самолёт проваливается вниз навстречу разрушению.
The Reality:
Of the two R-98 medium range air-to-air "Anab" missiles launched, the first, the "heat seeker", designed to home in on the engine, did miss KAL 007 as shown by the Cockpit Voice Recorder tapes twice after the launch " Engines normal, Sir". But the second missile also did not hit KAL 007. It was a "proximity fused" one, designed to detonate 50 meters behind an aircraft throwing its fragments forward - which it did. But far from the area of destruction shown by the documentary, the total area combined of all the ruptures to the skin of the fuselage was only 1 and 3/4 square feet. (determined by ICAO analysis by the 11 seconds it took after the sound of
detonation picked up by the Cockpit Voice Recorder and the alert warning heard indicating that air was escaping from the cabin)
Реальность :
Осипович выпустил две ракеты, одна из которых наводилась на тепловое излучение, вторая наводилась по радару. Ракета с тепловой головкой упустила цель, поскольку Чёрный Ящик записал фразу "Двигатели в порядке, сэр!" Вторая ракета навелась на цель и взорвалась в 50 метрах сзади, причини повреждения площадью примерно 1 и три четвёртых квадратных футов. ( анализ между звуком взрыва, временем в 11 секунд и сработкой системы предупреждения о разгерметизации).
Furthermore, KAL 007, a Boeing 747, had four hydraulic systems, which featured a "redundancy" advantage and which all fed into control of flight surfaces . Though systems 1, 2, and 3 were damaged or out, system number 4 was untouched.
Кроме того, при наличии 4 дублирующих гидросистем, при отказе трёх, четвёртая сохранила работоспособность.
Far from KAL 007 beginning a descent to destruction, it began to ascend - from 35,000 feet altitude to 38,250 ft!
Вместо того, чтобы начать падение (как это показано в фильме Хистори Чэннел), КАЛ 007 начал подъём - с 35 000 футов до 38. 250 !!!!
Добавлено спустя 28 минут 32 секунды:
The History Channel will pass over the following sequence entirely -
Хистори Чэннел полностью вырезал последующие события :
From the altitude of 38,250 ft., Capt Chun, struggling to lower the altitude, finally succeeds, having disengaged the auto pilot and switched to manual, and puts KAL 007 into a steep accelerating dive - from which he pulls out and in an ascent lasting 10 seconds, KAL 007 reaches its pre-missile attack altitide of 35,000 ft. Furthermore, acceleration is now back to normal "zero" acceleration, and "Indicated Air Speed" is now back almost exactly to what it had been just prior to the attack. We now (from the transcripts themselves) hear the following from the Flight Deck:
С высоты 38.250 футов КВС Чун смог отключить автопилот, перключить управление на ручное и первести самолёт в режим плавного снижения, в результате чего Боинг за 10 секунд занял прежний горизонт в 35 000 футов. Более того, ускорение самолёта вернулось к нормальному, которое имело место перед атакой. Вот каков был диалог в кабине экипажа :
18:27:20: Now... We have to set this
Сейчас...нужно установить
18:27:23: speed
скорость
18:27:26: Stand by, stand by, stand by, stand by, set!
подожди, подожди, подожди, включай!
To its great discredit, the History Channel dislocates this dialogue, and changes it from a hopeful sign of determination and harbinger of success, to a futile act of despair and desperation by placing these words, at the very end of KAL 007's flight as we see the image of KAL 007 about to plunge into the sea. In actuality these words were spoken immediately after KAL 007's pull-up and less than 1 1/2 minutes after the attack at 18:26:02. (KAL 007's flight lasted at least 12 minutes)
К величайшему позору Хистори Чэннел, они переместили временной период события этого диалога в самый конец программы, в результате чего ситуация о возобновлении управления самолётом и признаки благоприятного исхода превратились в акт отчаяния и безысходности, поскольку этим самым диалогом редакторы Хистори Чэннел снабдили кадры окончания падения лайнера в море и разрушением о водную поверхность.
В реальности же этот диалог произошёл менее чем через полторы минуты после атаки.
The Greater Illusion:
We see the stricken jumbo jet in its plunge down in the night sky soon to be dawning. We see the aircraft in its relentless downward plunge to the sea and finally we see its left wing dipping down and we see a great crash into the see. We are told that that angle and speed explain the fact that there was such a dearth of wreckage despite the intensive search operation by Soviet, US, Japanese, and Korean search and rescue forces. We no longer wonder why this documentary conveys the strong impression that survivors of this great catastrophe would be utterly unthinkable. Truly, no one could have survived that metal-crushing end of Flight 007.
Величайшая лакировка реальности :
Мы видим повреждённый самолёт, круто пикирующий в ночном небе и разбивающийся с огромной скоростью о воду. Нам говорят, что снижение под таким углом и с такой скоростью привело к разбросу обломков и трудностью их обнаружения русскими, корейцами, японцами и американцами. Мы не сомневаемся, почему попросту невозможно выжить после удара о воду с такой скоростью и под таким углом.
The Reality:
The black box recordings end abruptly at 1 minute and 44 seconds after missile detonation, yet they contain the record of KAL 007, after its 10 second pull up, showing the beginning of a very gradual descent. Moreover, it has ceased its accelerating and now it is at zero acceleration and its Indicated Air Speed is nearly exactly what it was prior to the attack upon it. That may be the end of the black box recording but it is not the end of Soviet radar trackings as well as the actual Soviet military communications all the way up and down the hierarchy as top generals and their subordinates view KAL 007's flight after the attack. These trackings and communications were also available to History Channel but no indication of their use appears in the documentary. We are able to open up that "flicker" and learn the following -
Реальность :
Запись Чёрного Ящика прекратилась спустя 1 минуту 44 секунды после атаки, однако тем не менее содержит сведения о том, что самолёт начал плавное снижение с незначительным ускорением. Записи Чёрного Ящика обрываются, однако записи наблюдений советских радаров и переговоров различных военных свидетельствуют, что самолёт всё ещё находился в воздухе. Эти записи были доступны для редакторов Хистори Чэнннел, однако они не сочли нужным поместить их в фильм.
KAL 007, in the duration of that flicker, which in actuality lasted almost 5 minutes (which partly explains why the "death" flight lasted more than 12 minutes rather than the 2 1/2 minutes it should have), leveled out at 18:31 and continued its flight at 16,424 ft. altitude (5,000 meters) - so contrary to the impression created by the documentary.
The ICAO summation of the radar tracking - "The last plotted radar position of the target was 18:35 hours at 5,000 meters." (ICAO 1993, pg. 53, para. 2.15.8)
And we are also able to learn what the Soviets saw on their screen both before and during that flicker. To their amazement, shock, and horror, they saw KAL 007, flying, maneuvering, and in level flight, and escaping!
В отличии от сказки, показанной в фильме, дальнейший полёт подбитого Боинга длился 12 минут, в результате чего самолёт снизился до высоты 5 000 метров.
И на основе документов нам известна реакция советских военных : к их изумлению, подбитый самолёт продолжал лететь, при этом маневрировал, удаляясь от преследователй.
Добавлено спустя 10 минут 33 секунды:
At 18:34, then, eight minutes after missile impact, “attack” radar has lost contact with Flight 007, never again to regain it. KAL 007 is at this time at 16,400 feet altitude (5,000 meters).
В 18 : 34 через восемь минут после взрыва ракеты, советский радар потерял сигнал цели на высоте 16.400 футов (5 километров)
Kornukov:
Destroy it, use the 23 to destroy it, I said!
Уничтожить! Задействуйте Миги 23 !
Gerasimenko:
Roger, destroy it.
Принял, цель уничтожить.
Kornukov:
Well, where is the fighter, how far from the target?
Где истребитель, на каком удалении от цели?
Gerasimenko:
Comrade General, they cannot see the target.
Товарищ генерал, они не видят цель
Kornukov:
They cannot see the target?
Не видят цель?
What is clear from the transcripts is that the History Channel is wrong. KAL 007 did not go into an uncontrolled spiral descent upon missile detonation, but rather, after leveling off at 16,424 feet for a nearly 5 minute flight, it only then began its slow spiral descent. This suggests that that spiral flight was a purposeful and intentional maneuver. We would not know for which purpose that would be from the documentary, because there is no mention of the actual location of that spiral which is, indeed, specified in the transcripts. The spiral descent took place precisely over 4 1/2 mile long and 3 1/2 mile wide Moneron Island about 24 miles off the west coast of Sakhalin Island. The purpose for the spiral descent, then, could only have been to seek a place close enough to land for a safe water ditching.
Из этого совершенно ясно, что Хистори Чэннел создал ложный сюжет развития событий. После снижения до высоты в 5 000 метров, самолёт начал описывать пологое снижение по спирали. Спиральное снижение имело место вокруг острова Монерон и предположительно имело целью выбор места для аварийной посадки или приводнения.
And it was to this Island, Moneron, that the Soviets sent out their long concealed rescue missions.
Именно к этому острову русские направили свои спасательные средства.
Добавлено спустя 17 минут 52 секунды:
Strogov: (18:55)
So, what you need to do now. Contact these ... [obscenities], these sailors, these, what do you ... [obscenities]?
Вот что необходимо сделать. Свяжитесь с бл...скими моряками, какие там нах..... имеются
Titovnin:
Border guards?
Пограничниками?
Strogov:
Huh?
А?
Titovnin:
Border guards?
Пограничники?
Strogov:
Well, the civilian sailors.
Гражданские суда
Titovnin:
Understood.
Принял
Strogov:
The border guards. What ships do we now have near Moneron Island, if they are civilians, send [them] there immediately.
Пограничники. А также любые суда, которые находятся вблизи от Монерона, даже если гражданские, направляйте к острову немедленно.
The Lost Opportunity
Утраченная возможность
The History Channel documentary failed to exploit a wonderful opportunity which had opened to them - which they had opened for themselves. Hans Ephraimson, the head of the American Association for Families of the KAL 007 Victims, rightly stressed that, contrary to all other passenger plane crash incidents, there were no bodies or body parts found floating on the surface of the waters. He failed to mention that there was no luggage found as well. (Conceivably, sea creatures could have eaten the flesh of the 269 passengers and crew by the time the Soviet civilian divers visited KAL 007 seven days after the shootdown, as some have suggested, but it is inconceivable that they had also consumed their bones and their luggage!) He most probably was suggesting Soviet culpability in concealing the bodies. The History Channel could have explored the shock of the Soviet civilian divers who had visited KAL 007 below just 7 days after the shootdown and finding the virtual absence of bodies, body parts, and luggage below as well.
Хистори Чэнннел упустил замечательные возможности, которые открывались перед ними - показать реальное положение вещей. Ганс Эфраимсон, глава ассоциации жертв рейса КАЛ 0007, сделал упор на то, что в сравнении с другими авиакатастрофами, в этой не было плавающих на поверхности моря тел или частей тел. Не гворя уже об отсутствии багажа. Морские организмы способны съесть плоть жертв катастрофы к моменту обнаружения самолёта советскими водолазами, однако они не способны бесследно переварить кости скелетов и багажную кладь!
For whatever reason, this History Channel documentary on KAL 007 rates high on visual imaging and reenactment, but low on what matters most - representing what really happened.
По неизвестной причине Хистори Чэнннел сделал упор на сермяжную драматизацию сюжета вместо попытки прояснить, что же произошло на самом деле.
Источник